Thursday 16 October 2008

I hurt myself walking down Memory Lane...

“Many complain of their memory, few of their judgement.” - Benjamin Franklin

Feeling a bit ill.
Dari semalam lagi tiba-tiba aja bersin. Bersahutan di Stroke Unit. Students, doctors, nurses and patients alike. Cuaca Granite City yang tak pernah menentu. Setepat pepatah, "Sangkanya panas hingga ke petang, kiranya hujan di tengah hari" cuma tanpa membawa maksud itu. Terbungkam aku dalam kelubung duvet. Mahu putus nafas aku bersin berturutan. Angin dari North Sea mencuba-cuba dari sepoi mahu jadi badai. Musim sejuk mungkin datang awal tahun ini. Early and bad.

What now?

Aku lebih rela kemalasan tapi berada di hospital daripada uzur di rumah tanpa ada apa-apa untuk dilakukan. Kalau ada pun, terasa uzur benar mahu diuruskan. Pinggan mangkuk dalam sinki masih lagi menanti minta dibasuh. Lesu mahu ke dapur yang jarang benar berasap. Air paip pula tak pernahnya panas. Menjadi-jadi malasnya. Anyone wanna be my housemaid?

Tiba-tiba tangan aku gampil mahu mengimbau masa lampau. Kotak Ted Baker kebalu aku keluarkan dari wardrobe aku. Gambar-gambar lama dari zaman kolejku. Terasa muda dan terlampau innocent (kata penyedap hati). Zaman yang sangat riang. Second most exciting after my primary school experiences. Melayan sendiri memori-memori, then digitalised them into my Twinhead's laptop hard drive. Kemudian teringin pula membuka satu kotak lagi - kotak kasut hitam Topman yang aku punyai sejak Tahun Dua. Berat benar kenangan-kenangan yang menerjah keluar dari situ!

Membawa aku jauh kembali. Waktu aku sayang menyayangi tapi berakhir kecewa. Saat indah yang aku hampakan sendiri. Atas dasar apa? Kecil hati aku? Seksa hati kerinduannya? Salah faham kecil yang lama peramnya, jadi amarah besar. Luluh benar hati aku saat terjahan memori -memori itu menghentakku. Kecewa? Mengecewakan? Dikecewa? Masih tak pasti. Till now.

*argh!*

Tiba-tiba aku rasa gagal. Sangat-sangat gagal. It was indeed an awkward moment.

Dalam perhitungan usia yang makin lanjut, aku kini serik. Sangat-sangat serik. Aku lebih rela dikecewa dari bila-bila lagi mengecewakan hati-hati kecil dan fragile lain. Jangan pernah biarkan aku melalui denai waktu-waktu begitu lagi. Terasa begitu sampah. Yang itu, juga beberapa yang terakhir seumpamanya. How could I have been that pathetic?!

Duduk di birai katil. Termenung melihat bungkusan itu. Disusun kembali kemas ke dalam kotak. Ditutup kembali ruang memori itu. Disimpan kembali di dalam sudut wardrobe.

*mengeluh*

*lega*

Kemudian, wajah ini kembali tersenyum. Untuk setiap kenangan yang perit itu, sentiasa terhias sebelumnya memori-memori yang menyerikan. Aku masih punya guilt, cuma pasti aku harapkan gembira buat kemudian waktunya...

1 comment:

Wahidah said...

full of memories la.....