Thursday 16 October 2008

The paradoxical paradigm of life...

“Life is a paradox, you're damned if you do and damned if you don't.” - Nancy Cartwright

Maka berakhir sudah malamku hari ini. Penat dan lenguh yang aku rasa memuaskan. Kini tiba masa aku melabuh diri di tilam empuk. Mahu ku tutup mata, mahu ku pergi jauh seketika... Motivasi, di mana kau?

Jarang benar aku mandi sesudah bersukan di kala malam. Kering peluh di tubuh dan di baju sahaja. Pelik bagaimana aku mampu lena selesa begitu. Mungkin kelesuan melebihi segala-galanya, lantas katil itulah option terbaik. Juga aku rasakan, mandi menyegarkan. Susah pula untuk aku nyenyak setelah segar dari bersiram.

First win in a proper singles game. Seakan semarak membara dalam diri. Malam sukan yang begitu berjaya untuk aku. Motivasi mahu kurus, motivasi mahu aktif. Gila! Dari mana datang, aku tak tahu. Motif? Spesifiknya aku tak pernah pasti. To impress? Self-satisfaction? Maybe a bit of both. Whatever it is, aku bagai terlampau taksub buat masa ini. Motivasi begini yang aku mahu dalam hidup, tapi bukan hanya untuk satu aspek. Determination itu suatu yang aku mampu, jelas dari penghidupan diriku sepanjang Ramadhan. Aku mampu. Pelik mengapa berbeza benar tenagaku untuk perkara-perkara berbeza. Ya, motivasi.

Tengah hari selepas tutorial ringkas, aku dah tak larat. Felt drained. So knackered. Pagi yang aku sangkakan mula dengan semangat itu putus dan pupus. Susah betul begini. Mana pergi lelaki tangkas semalam? Mana kau pergi? Kenapa menghilang? Seksa aku hidup ups and downs begini...

Badan masih lenguh dari bersukan. Jagaku sedikit lewat, tapi masih dengan jiwa luhur dan murni! Luhur? Murni? For real? Aku begitu ghairah mahu jadi bagus (bukan tunjuk bagus). I can change, I know I can if I really want to.

Tarikh: Hari ini.

*** ***** *** ***** ***

Tarikh: Semalam.

Sedikit awal. Sedikit longlai. Sedikit sejuk. Sedikit malas. Sedikit perlahan. Sedikit lupa. Pagi yang serba sedikit. Just wanna get the day's jobs done and over with. Jagaku. Badanku. Cuaca. Mood. Perjalanan. Mindaku. Mahu terus mula dan tamat.

Hampir mengalah tiba di pertengahan hari. Menyuap kepingan separa rangup cheese-and-onion crisps ke mulut, menghirup jus epal yang terasa bagai lumpur (? expiry date). Drug lunch yang serba ringkas, menu hidangan tak banyak. Tapi cukup. Entah apa berlaku sepanjang sejam lebih itu. Yang sedikit mula pudar...

Semuanya jadi pantas. Semuanya jadi exciting. Semuanya bersemangat. Untuk aku.

*enthusiastic mode*

Seronok benar aku. "You work like a junior doctor today," ditegur Staff Grade. A compliment. An accomplishment. Makin galak aku. Bukan menggatal. Bekerja. Semua nak aku uruskan, semua mahu aku tolong. Pulang lewat dengan kepuasan. Terlekat ukir senyum sendiri.

A spoilt night, unfortunately. Apa jadi, aku pun tak tahu. As much as "It is only a game," bak kata Billy, aku terasa cincai. Terasa merosakkan mood orang lain sekali. Bersukan cuma lebih bagus dikit aja dari disaster night of badminton bersama mereka di Dewan Sivik sana dulu.

Pulang untuk terus menghempas diri ke katil empuk tapi sejuk itu. Tanggalkan saja yang mana sempat. Lalu lelap dalam gelap. Sudah. Esok masih ada. I hope.

***** *** ***** *** ***** *** *****

Things in life just change in a glimpse. Sedetik itu cukup untuk bezakan semua, apatah lagi beza satu malam. How else would I have changed? Aku masih-masih fikir. Masih-masih renung kembali. Untuk semua ini - beda fizikal, psikologi, persekitaran atau hormonal? Kehidupan itu terbentang sepanjang dan selama mana masa itu wujud. Paradigma atau continuum? Bagaimana? Bagaimana... Perlu aku tetap begini? Perlu aku adapt and/or adaptive?

Help. Please?

1 comment:

the artist and i said...

tolak ke tepi
tunggang terbalik
kalau ikut kehidupan normal
jangka hayat msweed mungkin 30-35thn lagi.

berubah atau tak, susah nak gambarkan.

jadi, ikut sajalah perjalanan masa.