Sunday 19 October 2008

"Jigsaw", Britney Spears, Vincent van Gogh, Isabelle Caro - What do they have in common?

Malam ini aku kesejukan. Perlu kelubung top-to-toe.

Minggu ini dah 2 hari aku binge-eating. Comfort-eating. Aku memang jenis yang makan banyak, tapi hanya bilamana ada majlis-majlis. Sejak Ramadhan, aku kurangkan.

"Mahu kurus," ujar diriku.
"Nak sihat," bisik hatiku.

Kala malam selepas kembara Memory Lane, benakku seakan jammed. Blur and blank. Tak senang duduk dibuatnya. Kemudian berdiri. Jakun pula jadinya - di tengah-tengah lounge-cum-ex-bedroom tanpa apa tujuan. Lalu terusku ke dapur mencari sesuap nasi (yang sesudahnya habis 3 pinggan nasi goreng campur!) kemudian melayan TV mengalih perhatian jiwa kosong. Jiwa kosong ironinya penuh pelbagai entah apa di benak.

Namun jiwa kosong kejam terhadapku. Dikosongkan kembali gastric cavity lantas minta diisi. Bergegas ke pasaraya seberang jalan mencari makanan rapu untuk dikunyah. Wah, pek besar bersama dips cuma £2! Aku tahu, kalau di sana mahu aja difikirkan empat puluh dua ratus sembilan kali untuk makanan rapu semahal RM12.21 (tukaran matawang asing terkini £1 = RM6.10532) semata-mata melayan nafsu dan perasaan. Sesi comfort-cum-binge-eating tiga jam non-stop diakhiri dengan beberapa gelas besar liquid (konon bantu aku hadam).

Gila. Kau gila. Kau itu jiwaku? Jadi... Aku juga yang gila?

Hari ini pula, jiwa kosong tanpa teman paksa aku keluar. Menikmati sinar suria yang jarang-jarang benar cerah untuk kami di sini.

Malas asalnya.
Malas bersendirian di luar.
Malas keseorangan di legar khalayak.
Malas merasa diri seorang loner a.k.a. loser.

Melangkah juga aku pergi. Mencari entah apa. Dalam kehidupan biasa yang digambarkan extreme penuh gusar, suram dan muram. Namun di penghujung harinya tangan-tangan berat bersarung wrist weights tambah berat dengan barang-barang keperluan yang tak berapa perlu.

Pinta hati mahu pulang menjamah salad untuk makan malam. Jerit nafsu, "Jom kita makan luar!" Melantak sendirian di restoran ala-KFC. Botol sos cili Maggi aku bawa sendiri. "Nampak sangat dari Malaysia," tegur Para Abang Kurang Muda Tiga Sekawan. Bersembang panjang dengan warga baru Granite City. Benar-benar lepaskan kekosongan dan kesunyian dengan sembang repek kosong aku. Pulang hanya untuk menyambung santap dengan coklat dan kerepek rapu. Lagi dan lagi. Diakhiri dengan beberapa gelas besar liquid (konon bantu aku hadam).

Bilik aku selerak lagi. Aduhai... Aku sedar perasaan aku saat ini. Memandang bilik kerana kecamuk aku, aku makin kecamuk. Makin serabut. Makin selerak.

Mahu ringankan beban di kepala.
Perlu ringankan beban di kepala.
Mesti ringankan beban di kepala!

MedicInfo - Some symptoms of mania:
Rapid speech, racing thoughts, irritability,
talkativeness, excessive/wasteful spending, hypersexuality, impulsiveness, euphoria, grandiose of ideas

Mania. Gila. Aku gila? Tak mungkin... In denial?

Victim of sudden-onset split personality disorder

Malam ini aku kesejukan. Perlu kelubung top-to-toe.

2 comments:

the artist and i said...

"....i suppose my rezeki utk travel abroad came as studying far away from home. tp nk jadi peramugara/pilot usually mesti ada rupa (mcm Takuya Kimura bley? hehe...) Ms Weed rasa do i hav d looks?"

hehehe.. elo incik..mana la ms weed pernah tengok muka anda! heheh..anyway, peluang apa yang ada depan mana.. sebab masa berjalan.. tak pa la kalau tak dapat jadi 'orang di atas angin'..asalkan dapat fly tengok tempat orang tu ok jugak..

ms weed pernah ke BAndung saja! hehe.. tak pernah lagi ke mana2.. mungkin travel negara Asia dulu kot..

anyway, have a nice day!

norsaritanaini said...

cantik selipar jepun kaler pink..mau beli yang sama la satu...hehe...