Friday 3 October 2008

So cold in here!

“Every heart has its secret sorrows which the world knows not, and oftentimes we call a man cold, when he is only sad.” - Henry Wadsworth Longfellow

Awal lagi jagaku hari ini. Serupa semalam. Beza cumanya aku merebah diri ke katil malam tadi jauh lewat daripada malam sebelumnya. Kini sudah celik, sudah cerah mata. Bahana tidur di siang hari. Kini terkebil-kebil di depan monitor laptop menanti ilham tiba untuk bernukilan.

Masuk hari Syawal ke-4. Suasana Aidilfitri tahun ini cukup beda untuk aku. Kemeriahan di hari pertama cukup sudah buatku. Hari kedua dan seterusnya itu sekadar hari-hari lain, only with the addition of 'puasa enam'. Tahun ini yang ke-3 aku amalkan puasa sunat Syawal. Tahun ke-2 untuk harap-harap sempurna enam. I started too late in Year 1, I only got four days of fasting. Atau lima hari? Entah. Lupa.

Un, deux, trois, quatre, cinq, six.

Jika waktu kecil, aku tak mungkin mampu lena malam tadi. Kencang angin bak ribut bunyinya di luar. Flat di penjuru blok perumahan pula tambahkan lagi turbulence.

Teringatkan saat kanak-kanak itu. Terpaksa mengetuk pintu bilik Mak dan Ayah, perlukan teman tidur di tengah malam buta. Cuba untuk lena di tilam sebelah katil mereka.

Teringatkan saat kanak-kanak itu. Kali terakhirnya berteman tidurku kala begitu tatkala umur 11 tahun. Malam itu hujan lebat, berpetir dan berguruh. Juga aku dalam keadaan tak sedap perut. Esoknya dihantar pulang dari sekolah kerana demam panas dan sakit perut yang masih tak surut. Kini, bangga aku tunjukkan parut appendectomy kepada rakan-rakan. Ayah himself cut me open. Aye. He was also 'The Man' that:
* 'made' me a man,
* took a broken piece of dead shrub out of my foot,
* and had excised a wart off my calf
.
Unethical? Hanya untuk penilaian masing-masing. Untuk aku, fine.

Demam dah surut. Lega. Bosan sendirian di rumah. Sekurang-kurangnya masa terisi jika di hospital. Ada saja ward work untuk diuruskan. Bloods? Serahkan. Tapi mungkin untuk bulan ini aku takkan terlalu sunyi. Mr Small-Not-So-Little-Man perlu atap untuk berteduh, perlu tilam untuk berlabuh, perlu cermin untuk berurus. He could have just gone to IKEA, tapi kedai itu tiada di sini. Aku pun pernah merempat. Sesungguhnya aku mohon Kau rahmati hidup mereka yang pernah berikan aku tempat berteduh, tempat berlabuh dan tempat berurus, wahai Yang Maha Pemurah. A friend in need is a friend indeed. Good for him, good for me too. Tidaklah gila aku bicara sendirian di depan monitor tanpa reply.

*menggigil*

Sejuk! Cuaca dah berubah. Pepohon dan dedaun bakal bertukar warna dan rupa. Makin sejuk, berangin dan basah. Seperti hari ini. Seperti semalam. Summer is officially over! Masa untuk aku geledah kembali jackets dan sweaters untuk dipakai sekarang. Or should I get some new ones? Di mana lagi nak aku simpan semuanya?! Dua almari baju penuh untuk seorang lelaki bujang yang tinggal sendirian dan tiada kepentingan untuk melaram di sini. Silap-silap aku bakal jadi "keluarga beranak empat" pula tak lama lagi.

*masih menggigil*

Dah! Tak tahan lagi. Aku tinggalkan monitor ini untuk berkelubung kembali...


p.s. By the way, you CAN call this man cold, since he is not actually sad.

1 comment:

Anonymous said...

hhmmmm... dgr je dh leh bygkn how cold it is there... x sggp..!
newa, stay tough tau wakk..