Monday 25 August 2008

The Lost Treasures: When it all began...

Hari ini terasa berkenan menyusuri rintisan hidup aku. Yang dah terkambus dek masa. Teringin mencungkil yang pernah tersurat dan tersirat. Membawa aku kembali ke permulaan semua ini. Blog lama aku, di waktu experimenting period. Mungkin minggu ini aku copy-paste saja cebisan-cebisan kisah lama aku. Rupanya hampir lima tahun sudah hidup aku dihiasi, disinari, diwarnai bait-bait madah dan rangkai-rangkai luahan berpuisi.

"Kecewa? Mengecewakan? Dikecewa? - Hatiku Untuk Siapa?"
Suasana gembira manusia di dunia dilanda kesuraman, kesedihan dan kehilangan besar. Keluarga bahagia terpisah, kemakmuran jadi porak-peranda, kedamaian indah ranap sekelip mata - angkara tsunami yang mengganas. Bak roda besar yang berputar... Ada waktu roda itu di atas, manusia bahagia, gembira dan aman dengan apa yang ada. Namun ada tika masa roda berputar untuk mencecah tanah - keras, panas, kotor berlecak atau pelbagai lagi keadaan yang harus ditempuhi. Manusia tersungkur dalam kesedihan, kesusahan, malah kekecewaan...

Bagi aku, ketika ini lubuk hati penuh kecelaruan dan ketakpastian... Diri sendiri cuba memahami perasaan yang bermain-main ini. Aku sedih? Aku sepi? Aku rindu? Aku cemburu? Seolah-olah semua itu ada dalam diriku tika ini, cuma tak pasti sebab dan asalnya.

Kesedihan? Sedih kerana tiada teman yang benar-benar dapat menemaniku kala aku benar-benar memerlukannya. Kesepian? Sepi kerana tiada insan istimewa itu yang selama ini telah menceriakan kehidupanku. Kerinduan? Rindukan saat-saat bahagia bersama si dia yang pernah aku miliki, rindukan memori-memori yang telah aku kongsi bersama, rindukan kemanjaan dan kasih sayang yang dicurahkan. Cemburu? Cemburu aku memerhatikan kasih sayang yang dicurahkan, memori indah sekadar pemerhati, tidak mampu merasai semua itu lagi...

Bukan aku mengharapkan masa berputar kembali untuk aku melalui semua itu sekali lagi. Bukan aku mengharapkan sejarah berulang kembali. Mana mungkin dapat aku nafikan aku impikan semua itu, tapi untuk apa aku menanti sesuatu yang tiada kebenaran dan penuh rasa mustahil yang nyata?

Pilihan di tanganku. Telah banyak yang berlaku sepanjang dua puluh satu tahun kehidupanku ini. Aku peroleh pengalaman sepanjang perjalanan yang tidak begitu singkat ini. Apa aku boleh buat? Apa boleh aku pilih? Kembali mencari jalan baru untuk aku teruskan perjalanan ke destinasi yang masih aku cari.. atau berhenti seketika, menilai jarak perjalanan yang telah aku tempuhi, menghayati perhentian seketika yang aku singgahi kini sebelum aku kembali meneruskan pengembaraan yang telah aku mulakan tujuh tahun dahulu. Lebih lima laluan yang telah aku tempuhi untuk sampai ke mana aku sekarang ini...

Yang paling nyata ketika ini... Aku masih mencari kepastian, masih mencari kebenaran, masih mencari sokongan yang aku harapkan...
Ini first entry aku di sana. Tatkala frust dengan segala yang berlaku di sekelilingku. Hati luka yang aku bawa jauh merantau waktu itu. Lalu, diluahkan saat santaiku di sofa empuk teman-temanku di Dublin, Disember 2004.

2 comments:

Anonymous said...

kamu juga bisa...
kerana kamu ada jiwa...

pi es: told you... you can write :)

Wahidah said...

show me the meaning of being lonely...dedicate this song for u..:P