Thursday 2 October 2008

Shocking News: Thaksin has passed away (Rest In Peace)

Suasana raya yang meriah bertukar suram di rumah. Aku di perantauan ini juga terasa kesayuannya. Demam aku semalam mungkin takkan kebah untuk hari ini. Kejutan buat aku yang kebetulan menghubungi keluargaku di rumah.

Kucing peliharaan keluargaku telah pulang menemui Penciptanya, tepat 1.30 petang waktu Malaysia. Tika aku di talian bersama 'housemaid'ku sebelum itu, Thaksin tiba-tiba sesak nafas dan dalam keadaan nazak. Ya, kucing aku diberi nama Thaksin. Oleh Ayah. Mungkin kerana sifat nakalnya dan kuat membuli adik-adiknya yang lain. Adikku juga bergurau bagaimana nazaknya lama mungkin kerana 'dosa-dosanya' itu. Kebun kecil di belakang rumah kini tapak persemadiannya.

Sayang aku akan kucing-kucing aku. Dari kecil lagi aku sukakan kucing. Waktu dulu aku tiada kucing sendiri kerana childhood asthma. Mak risaukan aku alergik. Sekarang walaupun ada untuk dibela, mereka hanya dibelai dan dimanja di luar. Dalam rumahku No Entry zone. Kini aku punyai adik-adiknya yang tinggal berdua cuma. Tapi kalau tak cukup dengan itu tak mengapa, ada lagi sembilan di rumah sebelah dan seekor lagi di rumah bertentangan. Aku boleh katakan kawasan perumahanku cukup feline-friendly.

Thaksin (R.I.P. October 2, 2008)
"You will always be missed"

Kucing nakal ini penambah seri dan ceria keluarga kami. Juga pengerat kami sekeluarga dengan minat yang sama. Kelincahan yang buat kami tertawa, keriangan yang buat kami terhibur. Seri itu pudar hari ini. Kelincahan dan keriangan itu terhenti. Yang sememangnya jelas, adik-adiknya sudah berani pulang ke rumah dalam ketiadaannya kini.

Kini Thaksin pulang ke sisi-Nya, menunggu saat menjadi saksi aku dan keluarga di Hari Kebangkitan.

You will always be missed, dear pet...

4 comments:

:: !zyan :: said...

isk ko nih...mati2 aku ingat Thaksin yg kat Thailand tu...huhhh

j z . z said...

see.
evryone kip confusing wif ur thaksin.
may her/his RIP.

amin.

the perfect melancholy said...

thaksin a.k.a pahlawan bertopeng.

met him once...
played with him...
bagi dia makan...

walaupun notti, tapi dia handsome.

may you rest in peace...

Hariry Ariffin said...

sigh, aku baru nampak kucing mati haritu.