Tuesday 23 September 2008

"Yet you're so proud and fanatically obsessed being one of them!"

Demam.
Penat.
Lenguh.
Sejuk.

Semacam tak kena semuanya aku semalam. Masuk tidurku malam sebelumnya lewat, tapi dengan keafiatan. Namun, bangunku di tengah hari merisaukan aku serba kerimasan. Hidung yang minta dibersih dari hingusan yang menyekat pendek nafasku. Badan yang berpeluh minta dikipas, tapi kipas terlalu sejuk lalu minta dikelubung. Tak berapa risaukan diri, lebihkan risau puasa - tahan tak aku nanti? Helaan lega juga kemudiannya, kesegaran menyerbu dengan hirup udara dari jendela yang dibuka.

I feel better now, thanks for asking. Tapi semalam itu hatiku seketika panas. Lagi panas daripada suhu badan aku waktu diduga acute tonsilitis dahulu. Kenapa kala mana mereka sibuk melaungkan semangat Melayu dan ketuanannya, saat itu jugalah kau tunjukkan kepadaku tak semua indah jiwa tuan itu?

Janji. Kalau sudah ada, tepatilah. Tapi aku yakin semua sudah maklum. Sudah biasa. Dan juga bangga. Janji Melayu - sudah ada 'cop mohor' sendiri. Makin lama aku dah mula mual, aku dah mula malu. Mula malu dan mual.

Asyik menunggu, asyik menangguh. Jika mahu tepat pada waktu, berjanjilah lebih awal. Maka aku kini berfikir, apa relevan punya masa 'on time'? Tapi jika begitu sekalipun, mahu berjanji awal pula mungkin terlalu awal maka perlu ditangguh lain kali. So, how can all these make sense?

Seadanya lumrah bukan semua dirancang menjadi. Ketentuan itu takdir yang telah disuratkan-Nya. Tapi kalau dah jadi tabiat, di mana betulnya? Atau, di mana silapnya?

Aku sayang rumpun keturunanku (walaupun aku yakin benar bukan 100% tulen anak Melayu). Kita sopan dan beradab, kita tertib dan santun, kita peramah dan berbudi. Bangga benar aku. Kalau tidak, mana mungkin top of my list untuk hari bahagiaku kelak (walaupun entah bila) mahu terlaksana penuh adat istiadat. Nothing less.

Kini yang jadi ikon kita bukan itu. "Mereka berbudi bahasa, tapi bukan di jalan raya" - terpampang besar di papan iklan waktu aku pulang ke kampung waktu kecil. Komen warga asing. Janji Melayu? Entah bila baru aku sampai untuk majlisku kelak jika aku terus begini, jika kita terus begitu.

Tipu aku tak pernah lewat dengan sengaja. Tapi kini aku mahu celik. Aku Melayu, namun tak mesti begitu. Melayu manis, Melayu berlenggang. Tapi Melayu lambat. Aku jadi Jepun. Aku jalan laju (rujuk "Ain't no mountain high enough..."), maaf tak gemalai tanpa lenggang. Tak lambat, tak lewat. Juga mampu sihat, without even spending a cent (or a penny in my case). Isu cermat dan berbahasa di jalan raya? Aku jadi British. Mungkin mereka kasar, tapi bukan di jalan raya. Sampai saat ini aku masih tak mampu yakini diri aku untuk berhijrah ke Pulau Pinang, Selangor, KL atau Johor atas sebab tersebut.

Kesudahannya, kita hanya terus bersabar dan hidup dengan cara demikian. Maaf didahulukan if I have managed to push some wrong buttons here. Kalau tak mahu hilang Melayu di dunia, usahakanlah begitu. Tapi jangan hanya membabi buta.

"Sungguhpun putarwali itu raja segala penawar,
tetapi pada kebanyakan selera ia hamba segala makanan."

"Langit berkelikir, bumi bertemberang; salah-salah fikir menjadi hamba orang."

Mata kian berat. Tangan makin malas. Otak mula sejuk. Saat aku serah roh untuk ke langit seketika. Aku sebenarnya gembira, dan mahu dikongsi sekalian. Mereka juga pasti gembira. Projek "Kad Raya Hujung Minggu" selesai sudah.

*puas*

2 comments:

j z . z said...

janji melayu.

muak kan?

well sedangkan janji dengan yang atas x tertunai..

ni kan janji sesama kita..

ako pun leteyh dgn skeptical phrase

"janji melayu"

janji bangsa laen nape? perfect?..
pokok pangkal..tgk diri sndrik balik okeYh?!

/;)

Hann Haidar said...

serah roh?

sounds familiar, handsome.