Saturday 13 September 2008

Birth. Life. Death.

“Man has but three events in his life: to be born, to live, and to die. He is not conscious of his birth, he suffers at his death and he forgets to live.” - Jean de la Bruyere


Kehidupan. Pelbagai ragam, pelbagai gaya, pelbagai rupa. Kehidupan juga tak lama. Sedangkan kala Rasulullah tika ditanya jarak Kiamat ditunjukkan jarak dua jarinya, apa pula kita di kehidupan umat akhir zaman? Umur pun belum tentu cukup panjang. Kerjaya diatur, keluarga dibina, harta dikumpul. Amalan pula bagaimana? Persoalan yang sendiri aku tanyakan. Cukup atau tidak? Berlebih noda dari suci? Banyak perlu ditanya, kan?

Kelahiran itu dalam fitrah. Dan saat itu kaulah yang paling penting di dunia, untuk mulakan penghayatan baru. Masa kecil ditatang. Diteduh. Dibentuk. Digilap. Diasah. Dicungkil. Persediaan menghadapi penghidupan. Tiada yang lebih mulia dari kau. Tiada lebih istimewa dari kau.

Life? Kala ini penentu.
Betulkah tatangnya dulu?
Cukupkah teduhannya?
Tahankah bentuknya?
Bersinarkah gilapnya?
Tajamkah asahannya?
Timbulkah cungkilannya?

Mungkin kau fikir kau sama. Dulu, kini, selamanya. Kalau bukan kau, mereka rasa begitu. Insan-insan yang "menciptakan" kau. Tapi mungkin hanya zahir cuma. Bagai aku.

Maka amalan daripada kau yang "diciptakan" itu bawa kau to the edge of moments. Penentu muktamad. Haluan kau seterusnya. Mampukah kau terbang tinggi? Atau mungkinkah kau bergelandangan jatuh dalam dan dalam lagi? Kehidupan dan penghidupan dirumus di sini. Rewound and replayed.

***** *** ***** *** ***** *** *****

I need to get this off my chest. Seharian semalam aku mencari insan untuk diceritakan, namun tiada kesampaian. Dah tak senang duduk aku dibuatnya. Boleh gila jadinya!

Aku didatangi mimpi.
Aku. Russia. Merah dan biru. Nombor 11.
Aku. Pemain Manchester United akhirnya! Menentang musuh Chelsea utama.
Bangga anak watan Melayu!
Namun, tiba di changing room bersama teman seperjuangan... Nature called to the loo. Mata aku celik di sofa-cum-bed.
Damn!

3 comments:

Anonymous said...

hann, you are right :)

ahh... btw, i'll read it once again, k?

*mwahs*

:: !zyan :: said...

nak bears tu ley? ehehe

j z . z said...

m.u sux!

larikkkkkkk~