Sunday 21 September 2008

Just an entry on the 20th of September...

20 September.

Tarikh ini lima tahun dahulu.
Cuaca redup dengan rintik renyai membasahi bumi. Setelah hampir 20 jam perkelanaan, perjalanan tiba di penghujungnya. Tapi hanya seketika cuma, kerana saat itu juga titik mula kehidupan dan penghidupan baru. Suhu 11 darjah Celcius menyambut ketibaan di bumi Granite City. Pemandangan suram kelabu dengan hembus nafas berkepul di udara. Langkah usia dan jejak hidup berubah di situ, dah diberi peluang istimewa. Kelebihan dari mereka yang lain. Lucky, beruntung, atau sememangnya rezeki?

Tarikh ini lima tahun lalu.
Bagaimana beza kehidupan penuh pengawasan dan peringatan sepanjang masa, dilepas ke tanah lapang penuh kebebasan tanpa sempadan.
Bagaimana beza lifestyle yang dimanjakan, jadi detik praktikal erti berdikari.
Bagaimana beza keakraban satu kaum dan agama, dibuka untuk mengenali erti keharmonian majmuk dan kesefahaman keagamaan.

Tarikh ini lima tahun lampau.
Kurang seminggu untuk tinggalkan alam belasan umur. Dicabar teman untuk grow up to be a man, not tall boy.

Tarikh ini lima tahun sudah.
Meninggalkan desa halaman tercinta berbekalkan beberapa helaian persalinan, buku dan alatan pengajian, sepasang sudu garfu bersama pinggan dan botol air, sepasang NIKE basketball shoes. Juga kecekalan dan azam baru.

***** *** ***** *** ***** *** *****

20 September.

Tarikh ini sekarang.
Dalam renyai gerimis. Dipandang dari jendela lounge-cum-bedroom yang diterjah silau mentari petang. Suam-suam sejuk. Terlupa menonton laporan cuaca di berita TV untuk lihat suhu. Detik mula yang sudah patut temu noktah, tersadung dek buruk nasib. Atau lalai? Atau bala?

Tarikh ini kini.
Sudah kenal erti kebebasan. Tapi masih belajar menilai batasnya.
Sudah faham makna berdikari. Tapi masih perlu dibantu untuk berdiri di sini.
Sudah maklum hidup majmuk. Tapi masih takjub dengan asabiyyah manusia dalam keramaian yang tak pernah ramai.

Tarikh ini mutakhir.
Kurang seminggu bakal jangkau suku abad. Perasaan tua, atau sekadar perasan tua? Grown up physically a man, still with some childish acts and some boyish looks. Cumanya, not tall enough.

Tarikh ini today.
Pertukaran alamat kediaman ke-4. Perpindahan penuh harta. "Bagai keluarga beranak tiga," senda si kawan. Oh! Juga berserta enam pasang NIKE footwears dan kasut-sandal-selipar yang lain. Kecekalan dan azam? Renewed. Nota otak: visa needing extension.

***** *** ***** *** ***** *** *****

Aku dulu. Aku sekarang. Banyak beza? Masih sama? Kurang? Lebih? Entah. Lebih kurang aja agaknya. Perjalanan itu masih jauh, dan aku masih perlu mengembara dan berkelana. Ke mana? Pun entah.

Pendidikan ilmiah untuk tarikh ini:
Galileo Galilei was tried before the Congregation for the Doctrine of the Faith for teaching that the Earth orbits the Sun, in 1633 of this date.

1 comment:

j z . z said...

20 aribulan sembilan..

4 ari lg ako bakal di paw//..

jaket nike kegilaan mu

ekekkekekke.


*wink*