Thursday 25 September 2008

Catatan Anekdot Bayu - Special Part I

Lagi suku jam satu pagi. Dalam gelap terbaring di katil. Sepi malam hanya ditemani detik saat jam dinding.

Matanya masih tak mahu lelap. Hatinya diserang resah. Gesaan perasaan yang merengsa. Terasa terlampau sunyi. Terasa terlampau bersendiri. Menyeksa, diseksa, terseksa rasanya.

Nurman menunggu. Tapi dia sendiri tak mengetahui apa yang ditunggunya. Dia mahu sesuatu untuk berlaku sekarang. Apa saja. Nurman sangat tak senang kini.

"Trit, trit..." telefon bimbit di study table berdering.
"Hey, hot guy! Hehe..." suara gurau manja seorang gadis di talian.
"Yes, Shiela. Tak ada hot guy di sini."
"Amboi, serius semacam je? Kenapa ni?"

Mereka berbual. Buat Nurman sedikit lega. Buat dia sedikit selesa. Tapi Nurman masih menunggu, cuma dia sendiri tak mengetahui apa yang ditunggunya.

"Kasihan pula dengar you macam ni, Nurman. Jom I teman you keluar, nak?" cadang Sheila. Tiba-tiba Nurman rasa lapar, perut minta diisi. Mungkin ini yang ditunggunya. "Teman makan boleh? Lagipun dah lama tak jumpa Jimmy Kebab tu." Sheila mengiyakan. Mahu Nurman bersiap sementara menunggunya tiba untuk mengambilnya keluar kemudian. Nurman lega. Dia lebih selesa.

Sheila tiba dalam kereta Vauxhall Astra merahnya. Berpakaian kasual - berblaus biru, jeans hitam dan berkasut Vans Off The Wall. Begitu pun, dia kelihatan semacam meriah. Nurman buka pintu depan dan duduk di sebelah Sheila yang memandu. Kembalilah Fiona dari 4U2C bermain di radio.

"Lagu Melayu? In Scotland?" kemusykilan si Nurman.
"Kereta I ini taklukan Malaysia. Lagu Melayu akan didendangkan whenever I like. Ke you nak jalan kaki, kita jumpa di kedai kebab aja?" sinis juga gurauan si periang itu.

Laju pula Sheila memandu. Apa saja yang nak dikejarnya. Namun begitu, cermat benar pemanduannya. Dia dah punya lesen memandu dari UK. Jauh lebih susah dan lebih ketat ujiannya. Pendekatan berkesan. Pemandu-pemandu jauh lebih berhemah kalau dibandingkan mereka yang memandu di Malaysia. Menyeramkan.

"Kata nak teman I pergi kedai kebab? Ni kita nak ke mana pula?"
"Ops, lupa nak bagitahu... Tadi Tina ada call I tanya buat apa. Told her teman you keluar."
"Dan dia nak ikut? Nak kena ambil dia juga?" teka Nurman.
"Err... Ha'ah. Tak apa kan?"

Sheila mahu menemaninya malam itu pun dia dah lega. Jadi kalau Sheila mahu ajak peneman, itu keputusan dia. Nurman mengikut saja. Sampai di rumah Tina, kelihatan gelap saja dari luar. Kata Sheila rumah Tina blackout. Ish, jarang benar berlaku di UK! Atau rumahnya pakai meter pra-bayar? Entah. Diajaknya Nurman ikutnya duduk di dalam dahulu sementara menunggu Tina bersiap. Kalau dah perempuan, memang perempuan. Ambil masa untuk bersiap.

Tina muncul dari biliknya. Dalam samar gelap itu Nurman melihat. Gayanya dah pun Tina bersiap. Perlu apa lagi? Bedak solek, celak mata dan gincu bibir? Sabar ajalah.

"I nak ke dapur kejap. Tekak keringlah!" ujar Tina sambil mempelawa mereka berdua duduk dahulu di ruang tamu. Dalam gelap mereka meraba-raba mencari arah. "Tangan tu simpan sendiri, ya?" lagi gurau sinis Sheila. Kenapa dia aja yang kena malam itu?

"Gedebab!"
"Adoi!" tersungkur Nurman belumpun sampai ke ruang tamu. Tersadung kaki dek kabel Internet ke router melintasi koridor ke bilik Tina. "Tina, kenapalah masih guna wired connection? Kan lagi senang guna wi-fi? Kemas pun kemas," keluh Nurman bangun mengibas-ngibas seluarnya bagai terjatuh ke pasir pula.
"Bisinglah, Nurman! I know you're ok," laung Tina dari dapur.
"You are ok, right?" tanya Sheila sambil membantu Nurman bangun.
"Tina, kalau ya pun blackout takkanlah bergelap aja? Tak ada lilin ke?"

"Nah, lilin!"
Nurman terkejut.

"Happy Birthday to you, Happy Birthday to you..." dinyanyikan banyak suara dari ruang tamu. Tina pula keluar dari dapur membawa kek cerah berhias lilin. Ada Khairul, Syafiq, Hazriq, Syahira dan Mei Lin menunggu mereka berdua tiba.

"You planned all this, Sheila?" Nurman masih lagi tak percaya.
"Maaf buat you terkejut, hot guy."

Dalam kagetnya itu, dia tersentak. Dia mahu sesuatu untuk berlaku sekarang. Sesuatu berlaku. Tahun ini dia diraikan teman-teman. Sangkanya tiada siapa mengingati dan bakal jadi titik mula tarikh lahirnya jadi suatu tarikh seperti tarikh-tarikh lain dalam kalendar.

Satu kucupan di pipinya. Melepaskan dia dari lamunan dan sangkaan pelbagainya.
"You are now a man, Nurman. Selamat Hari Lahir," bisik Sheila rapat di telinganya.

Suis lampu dipetik. Rumah Tina kemudiannya kembali cerah.

***** *** ***** *** ***** *** *****

a kiss from a total stranger. how real can that be?

dan akhirnya, waktu itu berlalu. yang manis jadi memori, selebihnya disapu ombak masa. dipandang kembali untuk jadi kenangan.

bersambung juga kisah ini rupanya. sangka aku dah kering idea bernukilan. tapi, semua ini perlu lagi. perlu lagi dan lagi.

dan aku puas di sini. di luar, aku masih sendiri. masa itu berubah dan mengubah. buat aku tak endah dan tak kisah.

untuk mereka yang endah, terima kasih. untuk yang tak kisah, juga terima kasih. kerana semua yang berlaku dan ada sememangnya punya tujuan dan hikmah...

* apa yang dicari? *
24 September 2008

p/s that is as closest as an avatar can get to look like me. thank you. it is indeed a great gift.

6 comments:

j z . z said...

yu make me craving for a kebab!!

bile nak sambung nih..

was sheila is real?

@ yu got a kiss for a besday?

*blushing*

yg penting ur avatar ada nike.

nge~

wek wek c(:

daa~

bini edy said...

ahaaaa...imran si justin ek??

:: !zyan :: said...

yer pestisid...eheh cik izyan lak yg tlg jwb eh =)

wey....x special entry psal bday ker??

Anonymous said...

nih BUkaN iMrAN jusTin la..idenTitY uNREVeaLEd(aBGKU,adikMU da kaver IDenTitimU..makEnYE..hadiaH harijAdikU???)weeeeeeee~

:: !zyan :: said...

haih...ramai nyer adik2 ko sibuk2 kt sini wahai encik *apa yg dicari* ...hihih

* apa yang dicari? * said...

[cik jz]
Sheila is made real. I did get a kiss on my day, not from Sheila but from a total stranger. Avatar tu memang lengkap dengan hoodie NIKE tu.

[pestisid]
I might be him. Tapi ingatkan budak SCIPP juga? Hehe...

[:: !zyan ::]
Bagus betul tolong entertain mereka ni. Well, these people just know where to find me, I guess... Well, it was supposed to be a special entry about a birthday. Some just don't get it.

[adlinams]
Kita ni yang sibuk dengan birthday tak bersambutan, dia pula nak hadiah ye? Tunggu... Tapi, terima kasih for the cover-up! Hehe...