Sunday 7 September 2008

At the crack of dawn...

Agak sejuk kala ini. Autumn is just around the corner soon enough. Dinihari yang sunyi. Selesai solat Tarawih sendirian. Saat aku tafakur sembah diri kepada Yang Esa, sungguh aman... Dalam tak tenang jiwaku kebelakangan ini, aku bahagia. Terasa istimewa.

Bulan ini datang lagi. Hatiku disentuh oleh-Nya tatkala ini. Tenang. Lapang. Aku bahagia. Ramadhan ini aku sambut kehadirannya dengan titisan air mata gembira. Ya, hatiku benar-benar Engkau sentuh.

Hatiku bernostalgia tika ini. Sedang aku mengemas bilikku, terpandang kotak perfume set Ted Baker kelabu di atas almari. Dicapai, dibuka. I was back down Memory Lane. Dairi kecilku (year 2002), kad-kad Hari Raya, birthday cards, surat-surat teman dan saudara.

People actually cared about me all this time. Happy moments saat aku baca semua satu persatu. Ah, kenapa entriku ini bernada melanolik? Tak mahu! Sebenarnya aku mahu kongsi kegembiraanku. Tiap baris kata dan nota mengiringi ucapan mereka melakar senyum di wajahku.

Sentimental aku ini. Some people think it's trash, bagi aku tiap satu ada sejarah. Aku masih punya buku rekod prestasi sekolah rendahku. Simpan sendiri foto-foto zaman kanak-kanak. Masih ada "nota-nota" peminat dari zaman itu. Bertanya si adik angkat comel kini menemani suami, "What should I do with all our 'notes' from school?" Aku faham. Hati mana minta disakiti oleh kenangan indah insan lain. Hmm... Aku pula? Sentimental aku ini. I will change for you when the time comes. Or will I? Simpan saja, dan usah khuatir. Itu hanya memori-memori. Aku tiada mesin masa untuk hidup kembali dalam keindahan dan kegembiraan lampau. Tapi semua itu for me to cherish in life.

Tell me what do you think? Perlukah aku buang semua itu bilamana aku mahu mulakan hidup baru? Perlukah aku bakar memori lama bilamana insan baru menemaniku? Perlukah aku kambus kotak lampau bilamana future menanti untuk bermula?

Entah bagaimana, bait-bait ini tercipta sebagai SMS di bulan puasa ini untuk temanku. Kononnya aku agung. Tapi...
Hamba ini tak suci hatinya,
Hamba ini penuh noda,
Hamba ini damba ampun Khaliqnya,
Hamba ini pohon Syurga,
Hamba ini cari makna...
Kurma sudah ku jamah. Susu sudah ku minum. Waktu Fajr pun bermula. Patutlah sejuk benar, hujan sudah menimpa bumi Granite City ini...

4 comments:

Wahidah said...

Selamat menajalni ibadah puasa..:)

:: !zyan :: said...

salam ramadhan....smg Ramadhan kali ini lebih baik dr yg sblm2 ini...aminnnn

j z . z said...

perlu ke kita buang semua kenangan terindah walaupun ianya menyaketkan?

perlu?..

setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.

sabar dan tunggu sajalah.

nnt kau sendrik akan terseyum bukan?

*wink*

Hann Haidar said...

aku suka tulisan kan.

tidak perlu hidup pandang ke belakang.