Tuesday 26 August 2008

The Lost Treasures: Felicitous moments...

Lagi aku merungkai kisah lama. Dari diary-cum-notebook lama di cyberspace. Tak banyak entri aku di sana. Mungkin semangat hati yang hangat-hangat tahi ayam. Mungkin juga karena aku terlalu banyak ratapan daripada luahan, sedangkan aku sendiri perit mahu membaca semua itu kembali. Maka pencarianku di lorong memori menemukan aku dengan coretan bernada gembira dan istimewa...

"Every cloud has its silver lining - somewhere..."
Waktu di laptopku menunjukkan jam 3:26 pagi. Teman-teman serumahku sudah nyenyak dibuai mimpi. Tinggal bilikku saja yang masih diterangi lampu. Seperti rentetan-rentetanku yang lain, lagi banyak kebosanan daripada keceriaan. Lagi banyak kesedihan daripada kegembiraan. Adakah kerana memang tiada istilah "kegembiraan" dalam hidupku? Ah, mustahil sampai begitu sekali! "Dude, you're such a pussy!" agaknya begitulah fikir orang terhadapku yang kerap kali membebel tentang kebosanan, kesedihan, kesunyian... Mungkin juga. Memang kepalaku sekarang ini serabut dengan semua itu. Tak apa, kali ini aku berikan kelainan. Akan aku tulis kecamuk mindaku ini lain kali - atau aku lupakan saja. Biarkan coretanku yang ini aku isi untuk berkongsi saat-saat gembiraku selama tiga bulan sunyi tanpa nota.

Tanahairku - Malaysia. 17 Jun 2005. Aku kembali. Betapa gembiranya aku hari itu. Syukurku tiba pesawat MAS Boeing 747 menyentuh bumi Sepang. Senyumku kepada peramuga-peramugari semua. Ceriaku menatapi pemandangan yang sudah biasa aku lihat selama 20 tahun pertama hidupku.

"Mak, lapar..."

Sudah kecur mulutku memikirkan hidangan-hidangan kegemaranku. Semua akan aku rasa sepanjang dua bulanku nanti. Nasi dagang, nasi kerabu, kerepok lekor, char kuey teow, sata, laksam, ikan bakar... Nak saja aku senaraikan semua. Banyak. Memang banyak. Kuat makan, tapi takut gemuk. Macam-macam perangai... Mahu semua itu, tapi perlu tunggu sampai rumah dulu. Maka, makanan pertamaku di Lapangan Antarabangsa Kuala Lumpur cuma set hidangan Big Mac dan Fish-o-Filet di McDonald's. Seronok! Mak hanya mampu menggeleng tersenyum melihatku makan. Nampak biasa bagi orang lain, tapi itu sudah cukup istimewa untukku bersama ibu dan adikku yang menemaniku pulang dari United Kingdom hari itu.

Hari itu kegembiraan bukan hanya untukku. Aku kongsi dengan seorang teman istimewa. Bertemu untuk pertama kalinya bersama. Si kecil molek. Bertentang mata tanpa kata. Hanya mampu tersenyum penuh keceriaan. Senyuman yang dah lama aku rindukan. Indahnya! Andai masa boleh dihentikan, berikan waktu itu untuk kami bersama lebih lama... Duduk di bangku, menghadap Anjung Tinjau. Berceloteh mesra. Bergelak ketawa. Banyak benar cerita yang mahu dikongsi. Dari dulu aku sering fikirkan - kenapa saat-saat gembira itu sentiasa bagai berlalu begitu pantas? Sudah bertemu, tiba waktu berpisah - untuk seketika kini. Tak dapat aku lupakan semua itu. Masih membuatkan aku tersenyum kala sendirian. Termasuk ketika ini, aku melirit sekuntum senyuman kerinduan...

Lega rasanya dapat bernukilan kembali. Kisah makan, kisah pertemuan. Hanya dua. Namun sudah cukup istimewa, sudah cukup indah. Lagipun, coretan dua bulan bukannya ringkas. Untuk kembali bercerita setelah tiga bulan lenyap, ini pun sudah cukup panjang.
Aku yang sendirian kala ini mampu mengukir senyum manis di sini...


1 comment:

Anonymous said...

nak tengok sket senyuman manis awak tu :P