Monday 2 February 2009

Pain. Miserable. Sanity?

Week out. Weekends.

Hujung minggu yang dinantikan. Not that I had too hard or too busy of a week as such. Cuma terasa mahu beristirehat. Perlu ketenangan hujung minggu. Sangat perlu. Dua hari terakhir minggu ini seakan-akan cuba memerah segala tenaga dan semangat untuk istirehat agung aku.

Cuaca The Highlands yang redup. Suram. Basah. Sejuk. Suasana kesedihan. Cukup mengganggu kewarasan diri. Semacam bakal serba tak kena hari aku.

Pagi Jumaat yang mula menguji emosi aku. Terasa bagai salah aku melihat si ibu menangisi anak kecilnya yang masih tidak memahami apa yang sedang berlaku itu. Anak lima tahunnya itu diberi diagnosis kencing manis. Aku di situ menyaksikannya. Sedangkan aku sendiri jua terkedu. Kaget. Too much to take in. A life simply changed because of that single word. "Diabetes". Aku sendiri masih terkedu. Kaget.

Cuaca The Highlands kian redup. Lebih suram. Makin basah. Sangat sejuk. Semakin mengganggu kewarasan diri. Mula serba tak kena hari aku.

Two home visits. Two elderlies. Melawat mereka yang sakit, dan bersendirian. Mereka sedar mereka sakit, tapi mereka tidak tahu. Sad to see. They seem depressed. The weather was depressing. Now I was feeling depressed! Oh, tidak...

Downhill. Semua serba tak kena hari aku. PMS. It been quite a while now. Sakit kepala, tekanan perasaan, penat. Tertekan lagi. Aku terpaksa nyah pergi.

Things happen for a reason, don’t they? Kalian masih belum kenal aku, bukan? Kala ini aku perlukan masa sebagai temanku. Sungguh aku hargai kalian yang kerisauan dan berkeperihatinan. Fahami aku. Aku mungkin resah, kelesah, gelisah. Aku mungkin tak tenteram. Aku juga mungkin sedih, bersedih, menyedihkan. Tapi kala ini cuma. Bertanyalah. Maka aku minta masa sebagai temanku. Tunggu aku. Cukup.

Home. On the bed. Rest. Eyes wide shut. Sleep.

Overnight. Itu saja aku perlukan. Granite City dikunjungi sang suria. Selamat datang! Menyegarkan. Menenangkan. Menggembirakan! Juga bersama Cik Temah & Co. yang gamat dengan bual kosong dan gosip-gosip 'tempatan' yang ada. Menceriakan.

Kalian semakin mengenali aku, ya? Aku kembali kepada kalian. Masa akan tetap berlalu. Aku sudah kembali. Recharged.

Cuma aku masih berfikir. Tatkala aku resah, tika aku tak tenteram, saat aku sedih itu, hati aku menangis. Tapi tiada berair mata buatku.

Mengapa?
Hati keras?
Mati hati?
Tunjukkanlah kepadaku yang aku perlu, wahai Engkau yang Maha Menyayangi dan Maha Mengasihani...

Week in. Weekdays.

3 comments:

:: !zyan :: said...

Bagi "makanan" pada hati tu. Hati tu lapar kot.

WAN15 said...

silalah ambil masa anda ye. chayuk!
but when fully recharged, jom main snow!!! wiken ni yeah.. n please buat ABC k! hehe~

ice_Queen said...

love your writing...seyes...if i know...