Friday 20 June 2008

Low latent inhibition - I see noise, I feel smell, I hear light...

"I wept not, so to stone within I grew." - Dante Alighieri


Subuh. Langit kembali cerah. Seagulls pagi-pagi buta lagi dah memekak. Mata aku yang bersekang dari malam masih lagi terbeliak. Since it's been almost two weeks aku tak mencoret, bagus juga aku luangkan masa di sini - where I am who I wanna be: ME.

Imagine suatu pagi, bangkit dari penyerahan roh sepanjang lail...

Mentari yang menyinar dari jendela bilik bukan sinar, tapi jelas membias spektrum warna pelbagai di tepi katil.
Riuh seagulls bukan hanya suara, tapi tones and tunes yang beri seribu satu info.
Fizikal bukan hanya baring di katil, tapi tactile stimuli of every square inch yang merangsang dermis oleh tubuh bogel dengan selimut dan cadar.

Tak lagi menilai sesuatu with what it personally represents, but wholeness to its very essence.

Faham? Tidak?

Terciptakah kita untuk take things for granted?

Try this. Di villa tepi pantai. Angin sepoi bahasa menghembus ke balkoni. Duduk. Berhadapkan laptop di ribaan. Anak-anak kecil riang di pantai. Hot aromatic coffee served. On the table.

Tengok anak-anak riang. Tiada getar kipas laptop di riba.
Nikmati kopi. Anak-anak hilang auditorily.
Melayan kerja di laptop. Mana pergi deru angin?

Kenapa memilih? Why not all together? So, benar kita take things for granted, bukan?

Pilihan itu nature. Itu sebab Darwin lihat hidup ini ada natural selection. It seems. "Choice = nature = life". Cuma yang Dia berikan "kelebihan" untuk tidak mampu memilih, dunia itu berkemungkinan infiniti.

Di villa tepi pantai. Angin sepoi bahasa menghembus ke balkoni. Duduk. Berhadapkan laptop di ribaan. Anak-anak kecil riang di pantai. Hot aromatic coffee served. On the table.

Getar kipas laptop di ribaan dengan bahangnya, ditemani sepoi bayu dari pantai. Bersama aroma kopi tatkala mengarang cerpen fiction berlatarkan riuh suara anak-anak girang. Overwhelmed? Overload? Or simply ultra-sensory excitation?

Aku merapu. Bukan? Siapa kenal Scofield? Nasib baik IQ tinggi. Kalau tak, alamatnya dia dah gila. Bukan macam Mahone. Tapi juga geliga. Break it. Prison break. Prison of mind, soul and life.

*** *** *** *** *** *** *** *** ***

By the way, my days are numbered. In hours. Aku menunggu.

*berdebar*

Aku penuh kehinaan. Kejam tiada mengingati-Mu.
Kembali menyembah-Mu untuk aku jaya. Ampunkan aku.
Tapi hamba-Mu yang hina lagi kejam ini kembali mencari-Mu.
Sedar kerdilnya aku dan mereka semua. Hanya Engkau.
Maha Penentu segala.
Aku mohon jaya. Dari-Mu, wahai Ilahi...

2 comments:

j z . z said...

gud luxx!

(:

Anonymous said...

Some things we take for granted can really hurt us. I guess it's normal. But it sucks, really!