Saturday 26 February 2011

"So, when will it be?"

Panas petang membahang. Terik dengan silau menyapa mataku yang tak berapa luas ini. Bakal hujan kelak begini. Tapi kini, aku berpeluh kepanasan. Tengik. Hapak.

Mata melilau dalam keramaian. Mencari. Itu dan ini. Di situ dan di sini. Yang begitu dan yang begini. Tapi yang satu itu tetap tiada. Terus dicari. Keramaian yang makin ramai dan terus ramai. Hingar. Kecoh.

Duduk. Minum. Bersendirian di sudut hujung. Termangu. Kipas di dinding menyapa sipi. Hangat. Panas. Tak henti-henti perjalanan hidup mereka, dan mata ini terus menyusur setiap deruan yang melintas dan terlintas.

"Tiga atau empat orang cukup. Max."

Termenung dan merenung jauh. Through space and time. Ke hadapan. Di belakang hanya sampah, najis dan caci semata-mata. Mata hati bergenang tatkala melirik memerhatikan yang terkebelakang itu. Aku mahu yang akan ada itu.

"By the beach. Please?"

Janji. Kalah? Potong. Semua bakal memerhatikan itu. Mata mereka akan mencari. Ada lagi atau tiada sudah? Cabaran yang bukan sukar, kerana aku tahu apa mahuku. Kalian? Dia? Kamu? Usah dipersoalkan. Jangan diragui. Aku tahu mahuku.

"Paris dan Venice. Indah, kan?"

Mata ini aku pejamkan. Apa jadi kalau aku luput? Apa jadi kalau aku hilang? Apa jadi kalau aku uzur? Linangan itu meniris jatuh. Jangan biar lewat. Tak mahu terlambat. Kerana aku tahu apa mahuku.

"Mesti kerja. Not gonna stay at home."

I wanna be in this mode again. And again. And again. For life. Just need one. Only that one.
Heart.
Soul.
Chance.
Bukan yang lain. Bukalah mata...

Boleh? Aku tahu mahuku.

Bila?
Entah.

2 comments:

A.s.t.i.n.a said...

Pasti akan tiba suatu saat nanti...
apa yang dicari..

* apa yang dicari? * said...

ada, tapi menjauh.
masih mahu menggapai.

rasa hati, itu yang mahu.

masa itu pasti.
yang tidak itu - bila?