Sunday 18 January 2009

It's time to leave.

Sejuk.
Basah.
Teh.
More caffeine.

Deadly combination for my bladder. Lima kali hajat seni dalam setengah jam yang baru berlalu. Malam yang sejuk dengan angin bak ribut. Malam yang basah dengan rintik hujan. Teh panas tatkala bual kosong dengan sang teman. More caffiene from my thirst for soft drinks. Tak cukup itu, langkah lemahku untuk pulang dalam sejuk dan basah ditemani Double Scoop Sundae. Mengidam. Agaknya.

Siangku riang dan girang. Dengan mentari yang menyinar cerah walau cuaca dingin. Dengan sembang mesra tetamu bertandang. Really made myself feel at home. Not just under any roof. My own shelter. Mungkin itu rezeki dan berkat yang mereka bawa untukku si tuan rumah peramah. Meriah dapur aku, meriah lounge-cum-ex-bedroom aku. Meriah juga seketika bilik aku tika mini-tour para ziarah.

Semerbak aroma serata ceruk rumahku. Melekat bau enak dari dapur. Walaupun sudah siap masak lama. Nasi lemak - lama sungguh tak merasa. Sambal tumis udang - tanpa belacan, lupa kirim bekal dari Mak. Ikan bilis - goreng garing. Sayur kangkung - special and exclusive for today. Timun - untuk mereka yang tak tahan pedas. Telur - direbus, dah cukup minyak dan lemak dari yang lainnya. Mengingatkan aku kata-kata Mr KeepFit yang beri nasihat "3 eggs, 1 yolk" untuk kesihatan. Kemudian dihidangkan bersama cucur udang dan kuih bakar. Dan Mr KeepFit pun bersuara lagi, "Banyak betul gula untuk kuih bakar!"




Buat aku sedikit tenang. Relaxed. Perlu ke ceruk pekan kecil yang sejuk esok. Masih belum berkemas. Tapi masih tenang. Still relaxed. Senang hatiku. Selalunya pening aku di saat-saat sebegini. Semua jadi serba tak kena. Apa yang tak kena pun taklah aku tahu sebenarnya. Masih mampu terbaring rehat sambil jemari giat di laptop putih aku ini. Masih mampu bergebang repek di teratak usang maya ini. Tanpa risau, tanpa resah. Senang hatiku.

Deru kencang angin dah beransur gemulai. Malam ini benar-benar tenang. Cool and calm. Saat buat aku dodoi diri untuk serah roh ke langit malam ini. Dalam ketenangan.

Aku suka. Tapi aku juga duka untuk pergi. Sedikit duka cuma untuk pergi, namun gembira untuk hijrah di tahun baru ini. Tiba masa untuk berlalu...

2 comments:

Anonymous said...

finally khatam... :)
love ur work..
dont stop!

Wahidah said...

wow amazing...

nmpak delicious la..

nak taste sket bole?? :P