Friday 24 October 2008

F. R. I. E. N. D. - Whatever that means...

Loner.
Loser.
You choose.

Kalau nak dikirakan, hampir setahun aku menyendiri. Berpindah-randah tanpa alamat tetap. Living from a suitcase. Minding my own business.

Kini kembali aku dalam hidup komuniti. Mungkin paranoia buat aku rasa, "You're not really welcomed here." Mungkin. Mungkin.

Mak sendiri terkejut. Tak disangka hidup aku begitu loner a.k.a. loser.

Mungkin virtual life lebih selesa untuk aku. Openness. Minding my own business. Juga bagi mereka yang belum benar-benar kenal aku pun, masih dikira "kawan" tanpa perlu sebarang tanggungjawab. Everyone still minds their own business.

Bagi mereka yang terasa mungkin perlu ada tanggungjawab sosial terhadapku, aku lepaskan kamu dari belenggu sengsara itu. You don't need to if you don't want to. Just let me know. Lagi benci aku dengan talam dua muka, walau semulia mana jiwa kalian itu.

No wonder aku kini lebih senang menyendiri. Bersosial jadi suatu yang asing bagi aku. Membebaskan manusia dari tanggungjawab sosial mereka, dan untuk aku hidup tanpa beban dan membebankan.

Mungkin paranoia. Mungkin. Mungkin.

Aku baru terima cermin. Cermin diri. Baru disedarkan aku tak punya itu selama ini. Baru terlihat bayangan sebenarku. Kata aku berteman bagai monyet, melompat dari dahan ke dahan. Bermusim, dari pohon ke pohon. Seasonal. Dari satu kelompok ke satu kelompok.

Maka mungkin aku di sini untuk semusim cuma. Semangat hangat-hangat tahi ayam yang bakal luput dan pudar, lantas aku lupakan alam ini untuk mencari yang lain. Jika benar, maka akan berlaku. Seawal-awal ini aku susun jemari keampunan sebelum aku begini. Mungkin. Mungkin.

Friendship lasts forever. At least, that is what I thought.

Siapa kenal aku? Aku mahu jadi The Friendship Devil, boleh?

***** *** ***** *** ***** *** *****

Kata Mak, kalau dilaporkan catatan-catatanku ini di Hospital Bahagia, sudah pasti aku 'sangkut'. Again - Mungkin,mungkin...

2 comments:

bini edy said...

erk.im.ape dh jd ngn ko..?anyway slamat berkomuniti balik.

:: !zyan :: said...

elo kwn...nape ni?

jangan hilang lagik tau! Ko kalo dh ilang...ntah ceruk mane ntah ko nyorok.Mcm dah lupe kwn pun ade.
Jangan hilangkan DIRI. Nnt aku senang nak mintak MC haha!!