Tuesday 30 December 2008

One good deed deserves another(?)

Siang yang asalnya bersinar cerah kian malap. Belum pun lagi jam lima petang, matahari sudah pun mengundur diri. Cuaca yang sejuk-sejuk suam makin sejuk. Berapa lama saja aku melihat sinar mentari dalam beberapa hari cutiku ini. Jagaku yang selalunya hampir tengah hari kala langit mendung. Pejam celik sedar-sedar sudahpun maghrib kemudiannya.

Aku sudah mahu menulis tentang hal ini suatu masa lalu. Tapi masih kabur-kabur isinya sebelum ini. Masih kabur-kabur juga isinya kini. Sekadar rangkai-rangkai frasa yang bermain di fikiran saja mampu aku kumpulkan di sini. Hal yang hak dan baik.

You will find pleasure in doing good deeds.

Buatlah baik kepada orang, walaupun tak ada orang berbaik kepada kita.

Buat baik berpada-pada...

"Tak mahu terlampau baik lagi."

Please be nice. Hopefully I'll be nice, too.

Don't misinterpret the good intentions. I just wanna be good. Period.

Aku tak mahu banyak onar, tak mahu jahat. Kalau boleh, mahu hentikan terus. Tapi nyata benar, “Forbidden things have a secret charm.”

Jangan asyik salahkan ibu mengandung. Jangan lupa si anak juga kalau asyik terkurang ajar.

Satu persatu aku senaraikan dalam ayat-ayat itu. Mungkin waktu itu aku bengang. Mungkin waktu itu aku tertekan. Mungkin waktu itu aku sekadar making a point. Lebih untuk diri sendiri. Peringatan.

Baikkah aku? Jahatkah aku? Tahun baru menjelang - perubahan apa untuk aku?

1 comment:

Wahidah said...

hi im..i lost ur phone no...can u msg me...:(

happy new yearrr